پاورپوینت کنترل خشم

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن پاورپوینت کنترل خشم :


پاورپوینت کنترل خشم




پاورپوینت کنترل خشم, دارای مراتبی می‌باشد و انسان باید خشم خود را با یک سری راه‌کارها کنترل کند. از جمله از آن راه‌ها می‌توان به ایمان به خود و اراده خویش, دفترچه یادداشت, کنترل‌ اندیشه, تواضع و فروتنی و تغافل و.... اشاره کرد.

فهرست مندرجات

1 - مقدمه
2 - راه‌های مقابله با خشم
2.1 - ایمان به خود و تحمل زیاد
2.2 - یادداشت و حساسیت‌زدائی
2.3 - کنترل‌ اندیشه
2.4 - تکنیک‌های حرکتی
2.5 - نداشتن انتظارات ایده‌آل
2.6 - تغییر وضعیت و شبیه‌سازی
2.7 - مطالعه زندگی ائمه
2.8 - پرهیز از استرس و محبت
2.9 - آخرت‌ اندیشی و ذکر
2.10 - توکل به خداوند
2.11 - پرهیز از تفکر و درشت‌نمایی
2.12 - مشارطه و تغافل
2.13 - تواضع و فروتنی
2.14 - نشاط و شادابی
2.15 - توجه به نیازهای طبیعی
2.16 - شکرگزاری
2.17 - قائل بودن حق اشتباه
2.18 - یاری از روان‌شناس
2.19 - ملکه کردن حلم
2.20 - انجام تمرینات ریلکسیشن
3 - گام‌های دیگر پاورپوینت کنترل خشم
4 - پانویس
5 - منبع


مقدمه


خشم یک واکنش احساسی ناخواسته, در برخورد با تهدیدی حقیقی یا خیالی است و هر چه تهدید بزرگتر باشد, میزان برانگیختگی بیشتر می‌شود و در نتیجه انگیزه از میان برداشتن آن افزایش می‌یابد. خشم و غضب اگر در مقابل یک تهدید واقعی باشد, امری بسیار مطلوب و ستودنی است؛ چرا‌که انسان, همواره با بهره‌گیری از قوه غضبیه خویش, می‌تواند در مقابله با تهدیدها, مقاومت و ایستادگی نماید؛ ولی اگر به خاطر یک تهدید کوچک, برانگیختگی خیلی شدید صورت گیرد, نمی‌توان آن را عملی منطقی و صحیح خواند؛ بلکه به عنوان یک اختلال از آن یاد می‌شود؛ بنابراین خشم در سه زمان غیر منطقی و بی‌جا می‌باشد:
ـ ممکن است بدون دلیلی منطقی, عصبانی شوید.
ـ شدت خشم با حادثه‌ای که اتفاق افتاده, تناسب نداشته باشد.
ـ اقدامی که بعد از خشم صورت می‌گیرد, متناسب با تهدید نباشد.
البته چنین واکنش‌هایی علل مختلفی دارد که می‌توان گفت: گاه دلایل ارگانیک, باعث این پدیده می‌شود؛ مثلا: برداشتن زخم و جراحت, بیماری, تحت تاثیر دارو بودن و یا مشکلات ژنتیکی که در این صورت سیستم عصبی نمی‌تواند, کارش را به درستی انجام دهد؛ اما غیر از این موارد؛ و هر گاه واکنش احساسی متناسب با حادثه نباشد, ناشی از خطای‌ اندیشه می‌باشد و فرضیه‌های ناصوابی که ذهن در هنگام بروز حوادث از خود می‌سازد, سبب ایجاد خشم و عضب خواهد شد.

راه‌های مقابله با خشم


برای مقابله با خشم یک سری راه‌کارهایی وجود دارد:

ایمان به خود و تحمل زیاد


اولین قدم برای مقابله با خشم و عصبانیت این است‌که به قوه اراده و توانایی‌های خود ایمان داشته باشید و با اعتماد به نفس تمام به خود بگویید: (من می‌توانم, چرا که نیروی اراده دارم), (شکست برای من معنی ندارد)
آستانه تحمل خود را بالا ببرید: بعضی افراد با کوچکترین اشاره‌ای یا با شنیدن کوچکترین حرفی و یا در معرض قرار گرفتن جزیی‌ترین محرکی زود عصبانی می‌شوند چون آستانه تحمل آنها پایین است و اگر به همین روال پیش بروند این افراد علاوه بر این‌که خودشان را آزار می‌دهند برای دیگران هم مشکل آفرین هستند در حالی‌که افرادی که آستانه تحمل خود را بالا برده‌اند در زندگی به راحتی در مقابل ناملایمات و برخوردهای نادرست دیگران مقاومت می‌کنند کمتر صدمه می‌بینند حال سوال این جاست که چگونه می‌توان آستانه تحمل خود را بالا ببریم؟
اولین قدم متعهد شدن است؛ یعنی این‌که با خودمان تعهد کنیم که زود عصبانی نشویم و دومین قدم این است‌که در برابر عوامل محرک خود را تقویت کنیم تا مانند یک وزنه برداری که از وزنه‌های سبک شروع به تمرین می‌کند برای روزی که در مسابقه بتواند وزنه سنگین و مورد دلخواهش را بلند کند ما هم باید آرام آرام, در برابر محرکهای مختلفی که ما را از کوره به در می‌کنند مقاومت کنیم تا در آینده بتوانیم در برابر محرکهای قوی‌تر کنترل خود را از دست ندهیم.
جوش آوردن, هیچ چیز را درست نمی‌کند. خونسرد باشید:
بد‌اخلاقی شما باعث می‌شود همه جا به اسم (عصبی) سر زبانها بیفتد, نه یک آدم درست و حسابی که خطایی از او سرزده باشد. آدم که یک دفعه پیش دیگران از کوره در می‌رود, همه به او به چشم یک شخص (جوشی) نگاه می‌کنند.
باید بدانیم که (جوش آوردن) هیچ چیزی را درست نمی‌کند. معمولا (کسی که اول عصبی می‌شود, بازنده است.)

یادداشت و حساسیت‌زدائی


برای مقابله با پدیده خشم, شناسایی موارد آن می‌باشد؛ بنابر‌این سعی کنید, همه روزه, مواردی که عصبانی می‌شوید, ثبت نموده و سپس ده تا پانزده دقیقه از اوقات روزانه را صرف بررسی علل و عوامل عصبانیت‌های خویش نمایید؛ البته باید در رابطه با علل آن نیز فکر کنید. برای افرادی که خلق و خوی انفجاری دارند, اولین قدم برای کنترل این حالت, بیرون رفتن از صحنه هنگام خشم و عصبانیت است.
حساسیت‌زدائی: در ذهن خود, صحنه‌هایی که باعث عصبانیت شما می‌شود, تصور نمایید و سعی کنید به شکلی خود را کنترل نمایید و با چنین تمرین‌هایی توان مقابله با خشم را بالا ببرید.

کنترل‌ اندیشه


خشم و غضب ارتباط مستقیم با پیش داوری‌ها و تفسیر درباره اتفاقات دارد؛ هم‌چنین چگونگی تحلیل و تفسیر اطلاعات, بر حالت خشم و نوع اقدام و عمل, تاثیر فراوانی می‌گذارد و می‌توان گفت که رابطه مستقیم با آن دارد.
حادثه تفسیر احساس اقدام
اگر حادثه‌ای اتفاق بیافتد, فرد آگاهانه یا به طور ناخود‌آگاه, این حادثه را تفسیر می‌کند و تحت تاثیر این تفسیر, احساسی در او ایجاد شده و به دنبال این احساس, اقدام خواهد نمود؛ بنابراین حتی‌المقدور باید از سو ظن و پیش‌داوریها پرهیز نمود؛ چنان‌چه خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:
(یا ایها الذین آمنوا اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم؛

[1] حجرات/سوره49, آیه12.

ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید از بسیاری از گمان‌ها بپرهیزید که پاره‌ای از گمان‌ها گناه است.)

تکنیک‌های حرکتی


انجام برخی از تکنیک‌های حرکتی برای تخلیه خشم, بسیار موثر است. این حرکت‌ها می‌تواند در آرامش نیز موثر باشد. در این‌جا به طور مختصر به تعدادی از این حرکات, اشاره می‌کنیم.
در حالت ایستاده قرار بگیرید, دندان‌ها را به هم بفشارید و دست‌ها را مشت کنید و بالا برده, در موازات گردن به عقب بکشید. کاملا وضعیت خشم و غضب به خود بگیرید و یک‌باره با حرکت دادن خود به جلو و تخلیه کامل اکسیژن از راه دهان, خود را به شدت تخلیه نموده و وضعیت آرام را تجربه نمایید؛ سپس چند لحظه آرامش داشته باشید و دوباره تمرین را تکرار کنید.

نداشتن انتظارات ایده‌آل


انتظار از محیط و افرادی که با آنها زندگی می‌کنید, سبب ایجاد توقع می‌شود و اگر این انتظار برآورده نشود, احساس خشم, در شما ایجاد می‌شود؛ بنابراین بسیار مناسب است که سطح انتظارات و توقعات را از دیگران کم نموده و همواره از کسی توقع بی‌مورد نداشته باشید؛ هم‌چنین باید انسان این آمادگی را در خود ایجاد نماید که اگر چنان‌چه انتظارات به حق او بر آورده نشد؛ هرگز ناراحت و عصبانی نشود.

تغییر وضعیت و شبیه‌سازی


اگر در حالت خشم ایستاده هستید, می‌توانید بنشینید و یا می‌توانید در حال جلوس می‌توانید, دراز بکشید و با این‌کار وضعیت شما, تغییر نموده و در کاهش خشم و عصبانیت موثر می‌باشد.
شبیه سازی: انسان‌ها می‌توانند با اتخاذ صفات خوب دیگران, رفتار پسندیده آنها را در خود شبیه‌سازی نمایند و چنان‌چه در حدیث مولی امیرالمومنین (علیه‌السلام‌) آمده است:
(اگر بردبار نیستی خود را به بردباری وادار, چه کم است, کسی که خود را همانند مردمی کند و از جمله آنان نشود)

[2] امام علی (علیه‌السلام), نهج‌البلاغه, کلمات قصار,ص 346.

با گزینش خوبی‌های دیگران, آن عمل را در خود احیا نموده و جایگزین خشم و غضب خود نماید.

مطالعه زندگی ائمه


مطالعه در سیره ائمه اطهار و علما اسلام و توجه به نوع برخورد این بزرگواران با افراد تندخو, الگوی بسیار خوبی جهت کسب آرامش در مواقع خشم و عصبانیت می‌باشد؛ هم‌چنین مطالعه آیات و روایات مربوط به فواید کظم غیض می‌تواند در تقویت آرامش و خویشتن داری انسان, بسیار موثر باشد.

پرهیز از استرس و محبت


باید در مواقع خشم به جای اقدام تند بر علیه دیگران, سعی کنید, نکات خوب و مثبت این افراد, مورد توجه شما قرار گیرد و محبت را جایگزین اقدام خشونت آمیز نمایید.
پرهیز از استرس:امور استرس‌زا, شلوغی در کار و فعالیت, فقدان برنامه‌ریزی منطقی و متناسب با توان فرد, سبب عصبانیت و خشم وی می‌شود؛ بنابراین باید همواره در زندگی, برنامه‌های متناسب با توان فرد پی‌ریزی گردد تا استرس و تنیدگی ایجاد نشود.

آخرت‌ اندیشی و ذکر


اعتقاد به فنای دنیا و تجسم و تصور مرگ, می‌تواند تاثیر قابل توجهی در خویشتن داری و پاورپوینت کنترل خشم داشته باشد و آرامش خاصی را بر انسان حاکم نماید.
ذکر خداوند و دعا و استعانت از نماز و روزه: دعا و نیایش و ارتباط با خداوند, سبب سعه صدر و بزرگی می‌شود و همواره انسان‌هایی که مرتبط با خداوند هستند از کرامت خاصی برخوردار بوده و به آسانی تحریک نمی‌شوند؛ چنان‌که در قرآن کریم آمده است: (الا بذکر الله تطمئن القلوب؛

[3] رعد/سوره13, آیه28.

همانا با یاد خدا دلها آرام می‌شود.)

توکل به خداوند


مشکلات و کاستی‌ها می‌تواند, سبب غضب و خشم شود؛ بنابراین با توکل به خداوند با مشکلات, استوار باشید و سعی کنید که دچار خشم و غضب نشوید و همواره ب

لینک کمکی